електрична стрела

Прва електроформула у Србији

Електрична Стрела је тим студената Београдског универзитета који се баве пројектовањем и израдом прве електричне формуле у Србији, за потребе учествовања на најпрестижнијем светском инжењерском такмичењу, Формула Студент.

О ТАКМИЧЕЊУ

Формула Студент је инжењерско такмичење светских размера, које за циљ има едукацију и развој студената кроз пројектовање и израду тркачког возила. Тим студената самостално организује целу сезону, која подразумева учење, пројектовање, развој, маркетинг, набавку средстава, монтажу, тестирања, и на крају, такмичења.


Пропозиције Формула Студент такмичења су такве да је дизајн возила условљен серијом правила, чија је основна сврха да осигурају безбедност возача и промовишу иновативне начине пројектовања возила.

Formula Student Electric

Тренд смањења употребе фосилних горива је 2008. године довео до појаве првих Формула Студент возила на електрични погон. Током наредне три године, ова такмичења спадала су у категорију aлтернативних горива (класа 1А). Од 2012. године, када је SAE International објавио оснивање Formula SAE Electric серије такмичења, ова возила показују своје могућности у Класи 1, паралелно са возилима који имају моторе са унутрашњим сагоревањем.


FS Electric такмичење данас броји више од 150 тимова који успешно представљају своје формуле, са пуном слободом иновација на пољу технологија и свешћу о предностима возила на електрични погон када је у питању очување животне средине.

Историја

Ово такмичење је настало осамдесетих година прошлог века у САД-у, под називом Formula SAE (Formula Society of Automotive Engineers). На подручју Европе, такмичење је први пут одржано 1998. године и организовано је од стране Удружења машинских инжењера Велике Британије (Institution of Mechanical Engineers – IMechE) када у Европи добија званични назив Формула Студент.


Данас оно броји више од 600 тимова учесника са универзитета из целог света. Углед такмичења константно расте и привлачи пажњу великих компанија из аутомобилске и сродних индустрија, које пружају подршку и оцењују рад младих инжењера. Такмичења се одржавају у многим државама, као што су Велика Британија, Немачка, Италија, САД, Бразил, Аустрија, Чешка, Мађарска…

Бодовање

Статичке Дисциплине 325/1000 Динамичке Дисциплине 675/1000
инжењерски дизајн 150/325
анализа 100/325
бизнис план 75/325
издржљивост 325/675
спринт 100/675
ефикасност 100/675
убрзање 75/675
вожња осмице 75/675

О нама

Тим Електрична Стрела основали су некадашњи чланови Формула Студент тима Тенфор Друмска Стрела, у октобру 2018. године. Они су одлучили да знање стечено у тиму искористе за реализацију најамбициознијег пројекта до сада. Њихов задатак је да за мање од две године развију и конструишу прототип тркачког аутомобила на електрични погон за непрофесионалне autocross или спринт трке. Електрична Стрела ће се такмичити у класи е-формула са више од 150 студентских тимова из целог света.

Мисија

Тим Електрична Стрела представља Универзитет у Београду, град Београд и Републику Србију на најпрестижнијем светском такмичењу за студенте. Успех тима је у томе да конструише такав болид, који осим што је брз, управљив и поуздан, има и оптималан однос цене и квалитета.


Применом иновација и најнапреднијих технологија, први болид овог тима испуниће високе стандарде Формула Студент такмичења. Овим пројектом подижемо еколошку свест и подстичемо примену знања у светлу одрживог развоја .

Визија

Електрична Стрела постоји како би студенти имали прилику да самостално раде и стварају, генеришу идеје и уводе иновације. Драгоцено искуство и ентузијазам младих инжењера представљају темељ за развој аутомобилске, али и других сродних индустрија у Србији.


Пројектовањем, израдом и тестирањем електричног возила, наши студенти ће стећи потребна знања и вештине да отворе пут развоју електричних аутомобила у својој земљи.

Циљеви

Квалитет, иновације и конкурентност представљају циљеве тима, које планирамо да остваримо у наредних неколико година. Стручност наших инжењера огледа се у квалитету пројекта, а њихова креативност у иновацијама.


Планирамо да кроз пројектовање и израду система по први пут виђених на овим просторима, постанемо конкурентни најбољим светским тимовима, и значајни носиоци технолошког развоја у Србији.

2018

Оснивање тима

За почетак пројекта Електрична Стрела узима се 2018. година, када је основан тим који се бави пројектовањем и израдом електричног возила. Претходно су идејни пројекат електровозила развили чланови тима Тенфор Друмска Стрела, 2016. године, и за исти су освојили 3. место у класи II на такмичењу у Италији. Коначно, у октобру 2018. су створени услови за оснивање новог тима, који је одмах потом започео самосталан рад.

У 2019. години ће бити представљен идејни пројекат возила, који ће имати значајна унапређења у односу на верзију из 2016. године. Пројектовање подсистема је тренутно у току, а до јуна ће бити завршена израда и тестирање неких од њих, као што су самостално развијени DRS (Drag Reduction System), BMS (Battery Management System) i ECU (Engine Control Unit) који ће управљати електромоторима помоћу Torque Vectoring алгоритма. Тестирања електромотора следе након израде акумулатора, који ће бити завршен у току лета. Напајање ће обезбедити високонапонски систем од 600 V сачињен од Li-ion ћелија. Одлазак на велико европско такмичење у Силверстону на ком ћемо се такмичити у класи II, биће увод за фазу израде и тестирања возила, односно за сезону 2020.

2019

Идејни пројекат

2020

Прва Електрична
Стрела

Сезона 2020 је предвиђена за израду и тестирање прве електричне формуле, након чега ће уследити наступ на европским такмичењима. Електрична Стрела ће бити представљена до краја 2019. године, како би остатак сезоне био посвећен опсежним тестирањима возила на стази. У плану је и тестирање модела формуле у аеротунелу почетком 2020, као и валидација резултата на основу података са стазе. Ова формула ће по много чему бити симбол за иновације, јер ће осим DRS-a, BMS-а и ECU-а, имати и самостално развијене планетарне редукторе, монокок, активну аеродинамику, телеметријску јединицу и многе друге подсистеме. Монокок од угљеничних влакана уместо челичне шасије ће допринети смањењу масе, а активна аеродинамика ће покретањем закрилаца омогућити веће брзине на правцима, што ће значајно побољшати перформансе формуле.

Тим

Тим броји више од 40 студената, са 9 факултета Универзитета у Београду. У питању су Машински, Електротехнички, Технолошко-металуршки, Економски, Архитектонски, Правни, Математички, Факултет организационих наука, као и Војна академија.

ВОЂА ТИМА

  • Никола Новаковић
    Никола Новаковић
  • Милана Шумарац
    Милана Шумарац
  • Јована Спасеновић
    Јована Спасеновић
  • Лара Лабан
    Лара Лабан
  • Душан Стојановић
    Душан Стојановић
  • Дуња Ивановић
    Дуња Ивановић
  • Момир Дракулић
    Момир Дракулић
  • Бранко Миличић
    Бранко Миличић
  • Михаило Мрвошевић
    Михаило Мрвошевић
  • Стефан Јовановић
    Стефан Јовановић
  • Никола Бабић
    Никола Бабић
  • Вук Радојевић
    Вук Радојевић
  • Александар Ђермановић
    Александар Ђермановић
  • Давид Тривуновић
    Давид Тривуновић
  • Душан Шошкић
    Душан Шошкић
  • Ђорђе Новковић
    Ђорђе Новковић
  • Урош Матић
    Урош Матић
  • Немања Нешковић
    Немања Нешковић
  • Филип Цвејић
    Филип Цвејић
  • Растко Секић
    Растко Секић
  • Иван Глувачевић
    Иван Глувачевић
  • Марија Арсеновић
    Марија Арсеновић
  • Милица Влаисављевић
    Милица Влаисављевић
  • Дуња Антонић
    Дуња Антонић
  • Марко Скакун
    Марко Скакун
  • Никола Стојиљковић
    Никола Стојиљковић
  • Владимир Михајловић
    Владимир Михајловић
  • Иван Вода
    Иван Вода
  • Андријана Станишић
    Андријана Станишић
  • Андреј Зељковић
    Андреј Зељковић
  • Ненад Ђаловић
    Ненад Ђаловић
  • Ана Тодосијевић
    Ана Тодосијевић
  • Стефан Софијанић
    Стефан Софијанић
  • Никола Миленић
    Никола Миленић
  • Милош Рашић
    Милош Рашић
  • Павле Радојковић
    Павле Радојковић
  • Марта Аврамовић
    Марта Аврамовић
  • Ана Никчевић
    Ана Никчевић
  • Ненад Мирковић
    Ненад Мирковић
  • Марко Петко
    Марко Петко
  • Марина Марковић
    Марина Марковић
  • Милена Ристић
    Милена Ристић
  • Марко Томановић
    Марко Томановић
  • Катарина Кучук
    Катарина Кучук
  • Дина Бошковић
    Дина Бошковић
  • Стефан Станимировић
    Стефан Станимировић
  • Лука Тахировић
    Лука Тахировић
  • Александар Ђукић
    Александар Ђукић
  • Наталија Стојиљковић
    Наталија Стојиљковић
  • Богдан Чарапић
    Богдан Чарапић
  • Лука Николић
    Лука Николић
  • Ана Стефановић
    Ана Стефановић
  • Јован Матовић
    Јован Матовић
  • Марија Дракулић
    Марија Дракулић

Контактирајте Нас

Уколико желите да нас посетите, седиште Електричне Стреле налази се на Машинском факултету у Београду, а за све што Вас занима можете нам се обратити путем наведених контаката.

E-mail:   contact@fsea.stt.org.rs

Web-сајт:   https://fsea.stt.org.rs

Телефон:   +381 62 890 1055

ПИБ:   106916946

Краљице Марије 16, Београд, Србија